הגורמים לאלימות פיזית או מילולית בזוגיות ואיך לטפל בבעיה לפני שהיא מתפרצת

טיפול בוסטיבוליטיס

לצערנו הרב יותר ויותר נשים סובלות מאלימות בין אם מדובר באלימות פיזית, מילולית, מינית או אלימות כלכלית שהופכת לנפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות. אמנם גברים סובלים פחות מאלימות בזוגיות, אך גם תופעה זו קיימת שנשים הן הצד הפוגע בזוגיות.

אלימות, פיזית או מילולית.

בחברה המערבית הים־תיכונית, ובכללה ישראל, השוויון בין נשים וגברים קבוע בחוק, אבל גברים רבים עדיין לא הפנימו את השינוי הפוליטי הזה ולא התאימו את הגבריות שלהם לזמנים החדשים. הפער בין מה שפעם היה מותר ואילו עכשיו אסור מבלבל אותם, ובינתיים גם איבדו את יתרון כוח הזרוע שעמד לצדם בזוגיות, מאחר שהחוק אוסר עליהם להשתמש באלימות כלפי נשותיהם כדי לכפות את דעותיהם או לספק את תשוקותיהם המיניות.

מטפלים זוגיים וסקסולוגים, מקצועות חדשים שנולדו כחלק מהמהפכה המינית החדשה, עדים להופעתה של אלימות מסוג חדש. האלימות הגופנית האסורה הפכה לאלימות מילולית שכולה עלבונות והשפלות. כמו כן גברים, שעדיין משתכרים בדרך כלל יותר מנשים, מפעילים לא פעם טרור כלכלי על נשותיהם.

המקרה הראשון של אלימות היה בין אדם ללילית, האישה הראשונה, עוד לפני חוה.

לא המצאנו הרבה – אישה אחת, גבר אחד וכבר יש לנו אלימות.

מאיפה נובעת אלימות.

יש שני מצבים שונים באישיותינו. יש את אלה שתחושת האשמה והבושה נמוכה אצלם. אנטי סוציאלים – החלק החברתי אצלם חלש יותר אצלם. אלה יכולים להגיע לפגיעה באחר כי האחר לא תופס אצלם מקום. היכולת להבין את האחר נמוכה ובעייתית. כאן יכולה להיות אלימות חוזרת ואי הבנה שהאלימות פוגעת ואיך היא פוגעת.

אלא שרוב אירועי האלימות לא מופיעים אצל אלה, האנטי סוציאלים, אלא אצל האחרים – למשל בקרב בעלי אישיות לא יציבה, אישיות נרקסיסטית ועוד, כשרמת הסטרס גוברת על רמת המשאבים. התנהגות שהיא לא הולמת את המצב, שלפעמים אפילו נראית מגוחכת במבט לאחור, אבל מגיעים למצב כזה שמתפרקים. דוגמא טובה לזה היא מצב של גירושים שבו רמת העומס כל כך גדולה עד שאלימות נכנסת לתמונה.

אם סבלת מאלימות למה לא קמת והלכת?

אני זוכר, בתחילת דרכי, משמרת שעשיתי כרופא בבית החולים ופגשתי לראשונה אישה מוכה, ואני רואה אותה שוב בבית החולים לאחר שבוע, ושוב לאחר שבוע, מגיעה מוכה. ולמרות שאני מפציר בה להתלונן, היא לא הולכת להתלונן. לעיתים היא מרגישה בושה, לעיתים אשמה, "לא עשיתי כלום הפעם" כאילו שבפעם הקודמת כן עשתה דבר שהצדיק אלימות.

אנחנו לעיתים שומעים קורבנות שמנסים לשנות התנהגות – אולי אם נעשה אחרת האדם המכה ישתנה. מה ההשלכות של אלימות? ירידה בבטחון, בהערכה עצמית, גם מסר לילדים. האלימות חודרת לנפש, של המוכה, של הילד, שהיו עדים או לא.

אלימות מינית

גם אלה קורות פעמים רבות במשפחה או בסביבה קרובה. למעשה,  על אף התפיסה הרווחת אין 80% ממקרי התקיפה המינית קורים על ידי אדם מוכר. האם הלבוש קשור לפגיעה מינית? לא! אין דבר שאת עושה שמצדיק את מה שעשו לך.

להרצאה המלאה של ד"ר דריי בנושא אלימות

    לייעוץ עם ד"ר דניאל דריי השאר/י פרטים ונחזור אליך

    תודה על פנייתך
    נחזור אליך בהקדם!
    פתח אפשרויות ליצירת קשר

      לייעוץ עם ד"ר דניאל דריי השאר/י פרטים ונחזור אליך

      תודה על פנייתך
      נחזור אליך בהקדם!
      חייגו אלינו