כאבים בזמן קיום יחסים

טיפול בוגיניסמוס

בריאותה המינית של האישה מתחילה ביכולתה לחוות יחסי מין שאינם מלווים בכאב פיזי משום סוג. חשק מיני נשי, הנאה וסיפוק מיני לא יכולים להתקיים כשכואב. ל-10%-15% מהנשים כואב בזמן החדירה או במהלך יחסי המין או לאחר מכן , תמיד או רק בתנוחות מסוימות.

כאבים בנרתיק אשר מקשים או מונעים קיום יחסי מין, הם תופעה מינית שכיחה בקרב נשים רבות. הגורמים לתופעה הזו יכולים להיות פיזיולוגיים, נפשיים, זוגיים, חברתיים, וברוב המקרים מדובר בשילוב בין מספר גורמים. על מנת לתת את הדעת באופן מקצועי בנושא, תחילה נסקור את מערכת הרבייה הנקבית, על מנת להבין טוב יותר מה קורה שם… נסקור את הסיבות והגורמים לכאבים בפות אחרי קיום יחסים, כמו גם בזמן קיום יחסי מין, וכמובן, את הדרכים לטיפול בתופעות הללו.

כמה מילים על מערכת הרבייה הנקבית

מערכת הרבייה הנקבית מתחילה באיברי המין החיצוניים, אשר ממשיכים דרך הנרתיק, אל הרחם. האיברים הללו הם הפות, שדרכו עובר פתח הנרתיק, וסביבו שתי שפתיים, קטנות וגדולות. בחלק העליון של השפתיים הקטנות, נמצא הדגדגן, אשר אחראי על יצירת הגירוי המיני אצל האישה, וכיפת הדגדגן נמצאת מעליו.

בין הנרתיק לדגדגן נמצא פתח השופכה, דרכו מטילה האישה שתן, ומעל פתח הנרתיק והשפתיים הגדולות, נמצא איזור הערווה.

הנרתיק הוא בעצם תעלה שרירית באורך כ-10 ס"מ, ויש לו יכולת להתכווץ ולהתרחב. בהמשך לנרתיק ישנו צוואר הרחם והרחם, ולכן תפקוד תקין של הנרתיק משמעותי מאוד לתהליך הפריית האישה, כמו גם ללידה.

הסיבות והגורמים לכאבים בנרתיק

לא מעט נשים חשות צריבה בזמן קיום יחסי מין, באיזור הנרתיק. לעיתים, יכולים להיות כאבים בנרתיק לאחר קיום יחסי מין, ולא רק בעת הקיום. ממה נגרמים כאבים בנרתיק ובאיברי המין? כאב בנרתיק יכול להופיע על רקע סוגים שונים של גורמים אשר מפריעים לתפקוד התקין של האיברים.

זיהום ודלקת – אחד הגורמים השכיחים ביותר לכאבים באיברי המין ובנרתיק, הוא זיהום ו/או דלקת. ישנם זיהומים נגיפיים כמו הרפס, או זיהומים פטרייתיים, על רקע קנדידה. בעת קיום יחסי מין, האיברים הרגישים האלו יכולים להיפצע, גם באופן הקל ביותר, ופצע הזה יכול להזדהם ולגרום לדלקת עם כאבים עזים.

רגישות יתר – לעיתים יכול להיות מצב בו העצבים אשר מרוכזים באיזור הפות והשפתיים מתפקדים בחוסר איזון, וכתוצאה מכך יכולים לגרום לכאבים, אי נוחות, וקושי בתפקוד היומיומי.

כיווץ יתר של שרירי הנרתיק – וגיניזמוס, תופעה הידועה בעיקר בקרב נשים צעירות, היא בעצם התכווצות יתר של שרירי הנרתיק עד לכדי סגירת הפתח וחוסר יכולת לקיים יחסי מין, בשל הכיווץ הגופני. חשוב לציין כי ברוב המקרים לא מדובר בקושי גופני, אלא בקושי נפשי אשר נושא מטענים בתחום המין והמיניות, כאלו אשר לא תמיד מאפשרים שחרור, פתיחות, קבלה.

יובש הנרתיק – לעיתים יכול להיווצר מצב בו חומרי הסיכה המופרשים באופן טבעי על ידי הרירית בנרתיק, אינם מספיקים כדי לשמור על האיזור לח ורטוב.

וסטיבוליטיס – דלקת באזור הנרתיק הבאה לידי ביטוי בכאבים וצריבה בפות.

כאבים בנרתיק בזמן קיום יחסי מין או לאחר מכן

ישנו מספר לא מועט של נשים אשר חוות כאבים בנרתיק בעת קיום יחסי מין,  או כאבים לאחר מכן. זהו נתון די שכיח, השאלה היא מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב. פעמים רבות מדובר בדלקת בנרתיק, או בכיווץ שרירי הנרתיק, כמו גם הפרעות מבניות שונות, או כיווץ יתר של שרירי רצפת האגן.

 כיצד ניתן לטפל בכאבים בנרתיק?

כאבים בפות או בנרתיק ניתנים לטיפול במספר מישורים. ראשית יש לאבחן את התופעה באמצעות רופא מקצועי. הרופא יוכל לאבחן באם מדובר בתופעה פיזיולוגית, נפשית, או גם שילוב בין שני הרבדים הללו, מה שמאוד נפוץ. טיפול בכאבים הללו ניתן בהתאם לתופעה עצמה. אם מדובר בדלקת אשר גורמת לכאבים או לצריבה, היא תטופל באמצעים תרופתיים. אם מדובר בכיווץ יתר של שרירי הנרתיק, למשל, ניתן לטפל בתופעה זו באמצעות פיזיותרפיה מתאימה.

מה שחשוב מכל להדגיש הוא, כי נשים רבות סובלות מכאבים בנרתיק, ולעיתים חוששות לטפל בכך. הטיפול יכול להקל על הכאבים באופן משמעותי, ולשם כך ישנם רופאים מקצועיים ומוסמכים להעניק את הטיפול המתאים.

במרפאה של ד"ר דריי, אנו מנוסים לטפל בתופעות הללו במירב תשומת הלב, הרגישות, המקצועיות, והאכפתיות.

זהו מצב לא נורמלי שאסור להשלים איתו

אישה מגורה, שרוצה לקיים יחסי מין מלאים, יכולה להכיל כל גודל של איבר מין ובדרך כלל הכאבים אינם נובעים מבעיה של אנטומיה ומבנה אברי המין. נשים שסובלות מכאבים בנרתיק בזמן קיום יחסי מין ואחריהם נמנעות מיחסי מין ומועדות לאבד את החשק המיני.

הכאבים יכתיבו הימנעות מיצירת קשרים אינטימיים, או התפשרות על קשר זוגי שאין בו הנאה ממין או אין בו מין כלל , מה שיגרום להן לחוש תסכול ורגשות אשם כלפי בן הזוג.

נשים שסובלות מכאבים בזמן המגע המיני (וסטיבוליטיס) או מכיווץ לא רצוני שאינו מאפשר חדירה (וגיניזמוס), עלולות לבחור מראש בן זוג שאינו נמשך אליהן או בן זוג שסובל גם הוא מבעיה מינית לא מטופלת , שאין לו הרבה חשק מיני ודרישות מיניות מסיבותיו שלו , וזוהי בחירה פתולוגית ממקום לא בריא .

לבעיות של כאבים יש שם , אבחנה ופתרון רפואי אצל רופאים סקסולוגים וגניקולוגים המתמחים בכך.מומלץ לפנות לטיפול מיני אצל סקסולוג.

הכלל הראשון הוא לא לקיים יחסי מין בכוח ולהתעלם מהכאב. זה אינו פתרון

יש פתרון, הוא לא ניתוחי, והוא משלב ריפוי והרפיה דרך עבודה על רצפת האגן עם פיזיותרפיסטית המתמחה בכך , ופתרון פסיכו תראפי וסקסולוגי לשבירת המעגל השלילי של החרדות הנובעות מזכרון .וציפייה לכאב.

 קראי עוד על שיטת הטיפול שלנו בוגיניסמוס ווסטיבוליטיס,  על מהלך הטיפול, או צרי קשר עכשיו לתאום פגישת אבחון.
לחצי כאן על מנת להכיר את הצוות הטיפולי המפורסם שלנו!

    לייעוץ עם ד"ר דניאל דריי השאר/י פרטים ונחזור אליך

    תודה על פנייתך
    נחזור אליך בהקדם!
    פתח אפשרויות ליצירת קשר

      לייעוץ עם ד"ר דניאל דריי השאר/י פרטים ונחזור אליך

      תודה על פנייתך
      נחזור אליך בהקדם!
      חייגו אלינו